Hoe werkt het?

Hieronder staat in stappen uitgelegd hoe de kwijtschelding werkt.

Lees eerst de veelgestelde vragen over kwijtschelding. Dan vraagt u niet onnodig kwijtschelding aan.  

1.  U vraagt kwijtschelding aan via Zelf online regelen

2.  U krijgt uitstel van betaling. 

3.  Wij controleren automatisch de volgende gegevens:

  • uw inkomen bij het UWV (u hoeft hiervoor geen uitkering bij het UWV te hebben: alle loon en uitkeringsgegevens worden bij het UWV geregistreerd)
  • uw saldo bij de Belastingdienst
  • uw voertuigen bij de RDW
  • uw huishoudensamenstelling bij de BRP

4.  Binnen 8 weken ontvangt u van ons een brief. In deze brief staat:

  • dat u kwijtschelding krijgt
     óf
  • dat we extra informatie van u nodig hebben om tot een uitspraak te kunnen komen. We vragen u dan bijvoorbeeld om uw bankafschriften of inkomensspecificatie op te sturen / te uploaden. Dit moet u dan binnen 4 weken doen.

5.  Als wij u vragen om extra informatie, dan sturen wij u binnen 3 maanden het besluit
      op uw aanvraag. Ook als u niet heeft gereageerd.

6. Bent u het niet eens met het besluit op uw aanvraag? Dan kunt u binnen 6 weken een                 administratief beroepschrift indienen. Lees hier hoe dat moet.

 ​​​​​