Belasting voor uw huishoudelijk afval

De gemeente moet afval bij alle huizen ophalen en verwerken. Dat doet de vuilnisdienst. Iedereen betaalt daarvoor belasting.

Hoeveel moet u betalen?
Het belastingbedrag vindt u in de verordening van uw gemeente. 

Hoe vaak wordt uw afval opgehaald?
Klik op de vuilnisdienst van de gemeente om te lezen hoe vaak uw afval wordt opgehaald:
Gemeenten Bergen op Zoom, Halderberge, Roosendaal en Woensdrecht: Saver
Gemeente Etten-Leur: Afval 3x beter
Gemeente Oosterhout: Mijn afval
Gemeente Rucphen: www.rucphen.nl/afval

Betaalt u ook als u geen afval heeft?
Ja. De vuilnisdienst komt langs alle huizen. U betaalt daarom altijd. Ook als u geen afval heeft.

Betaalt iedereen hetzelfde?
Nee. In sommige gemeenten hangen de kosten af van hoeveel afval u heeft en hoe vaak de vuilnisdienst langskomt.

Dit geldt voor:
-          gemeente Bergen op Zoom
-          gemeente Etten-Leur
-          gemeente Halderberge
-          gemeente Oosterhout
-          gemeente Roosendaal
-          gemeente Rucphen
-          gemeente Woensdrecht

In deze gemeenten bekijken ze hoeveel afval u aanbiedt. Aan het eind van het jaar rekenen we dan uit hoeveel u moet betalen. Soms moet u bijbetalen. Gaat u verhuizen? Dan krijgt u van ons een eindafrekening. 

Bent u het niet eens met de aanslag?
U kunt bezwaar maken via Zelf online regelen. Op uw aanslag staat een datum (de dagtekening). U moet binnen 6 weken na deze datum bezwaar maken.
Het heeft geen zin om bezwaar te maken over het tarief. De tarieven zijn vastgesteld door de gemeenteraad. 

Als u bezwaar maakt, moet u wel de aanslag betalen. Blijkt later dat u teveel betaald heeft? Dan krijgt u het teveel betaalde bedrag terug.

Lees hier meer over bij 'Als u het niet eens bent.'